Abia la peste 750 de absențe pentru un elev de gimnaziu și la peste 540 pentru un elev din clasele primare directorul este obligat să anunțe serviciile de asistență socială privind riscul de abandon școlar – măsură pusă de Ministerul Educației în ROFUIP 2024

2.830 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos/ Octav Ganea
Dacă un elev lipsește “cel puțin 75% din numărul de ore de curs prevăzute într-un an școlar la disciplinele/modulele respective”, directorul este obligat să anunțe serviciile de asistență socială, potrivit unui articol din ROFUIP 2024. Potrivit calculelor făcute de Edupedu.ro, pe baza rapoartelor OECD privind numărul de ore de curs, un elev de gimnaziu ar trebui să aibă peste 750 de absențe nemotivate pentru ca directorul să poată anunța serviciile de asistență socială, iar un elev de clasă primară, peste 540 de absențe.

Directorul școlii este obligat să anunțe serviciile de asistență socială în cazul în care un elev nu vine la ore “cel puțin 75% din numărul de ore de curs prevăzute într-un an școlar la disciplinele/modulele respective”, potrivit ROFUIP 2024.

Raportul OECD Education at a Glance 2023 arată că în România, elevii de clasele primare au 720 de ore pe an, iar cei de gimnaziu 1001 ore pe an.

Potrivit calculelor făcute de Edupedu.ro, un elev de gimnaziu ar trebui să acumuleze peste 750 de absențe nemotivate într-un an școlar, iar un elev din clasele primare, 540 de absențe, pentru ca directorul școlii să poată anunța serviciile de asistență socială privind riscul de abandon școlar.

Având în vedere că anul școlar are 34 de săptămâni în care sunt 1001 ore de curs la gimnaziu un elev de gimnaziu ar trebuie să aibă într-o săptămână 29,4 de absențe dacă lipsește la toate orele, iar într-o lună 118 absențe, iar un elev de clasă primară 21 de absențe pe săptămână și 84 de absențe pe lună.

Asta înseamnă că situația poate fi semnalată de directorul școlii abia după aproape trei sferturi din anul școlar, adică 7 luni din 9 de școală, când elevul respectiv adună numărul de absențe care să indice că e în risc de abandon școlar.

sursa: Raportul Education at a Glance 2023 al OCDE

Directorul școlii trebuie să ia măsuri de prevenire a abandonului școlar, mai precizează articolul din ROFUIP.

Art 95, alin (4) -“Directorul unității de învățământ are obligația să anunțe serviciile de asistență socială (SPAS/DAS) și să contribuie la stabilirea unor măsuri de prevenire a abandonului școlar, în cazul beneficiarilor primari care înregistrează absențe la cel puțin 75% din numărul de ore de curs prevăzut într-un an școlar la disciplinele/modulele respective”.

Sursa: ROFUIP 2024
Informații de context

Rata abandonului școlar la sfârșitul gimnaziului a atins, în anul 2021-2022, cel mai scăzut nivel din ultimul deceniu, însă, în mediul rural, este de aproape 3 ori mai mare, conform „Raport privind starea învățământului preuniversitar”, publicat de Ministerul Educației.

Este pentru prima oară când Ministerul Educației definește clar ce înseamnă abandonul școlar în ROFUIP. Edupedu.ro a scris care sunt situațiile când un elev este considerat un elev în situație de abandon școlar sau risc de abandon școlar, menționate în ROFUIP 2024.

Astfel, în situație de abandon școlar sunt considerați elevii din învățământul obligatoriu care au acumulat un număr de absențe nemotivate ce au condus la imposibilitatea finalizării a 2 ani școlari succesivi, conform ROFUIP 2024.

  • „Elevii aflați în situație de abandon școlar în doi ani școlari consecutivi, sunt radiați din evidențele școlare
  • Elevii considerați în situație de abandon școlar pot fi reînscriși, la cerere, la nivelul clasei pe care au abandonat-o, conform proiectului. 

În situație de risc de abandon școlar sunt considerați elevii care nu frecventează cursurile școlare și care au absentat nemotivat la cel puțin 75% din numărul de ore de curs prevăzut într-un an şcolar la disciplinele/modulele respective.

În cazul elevilor din învățământul obligatoriu aflați în situație de risc și de abandon școlar, unitatea de învățământ are obligația de a informa instituțiile responsabile cu privire la neîndeplinirea de către părinții, tutorii, reprezentanții legali ai elevului a obligațiilor legale privind asigurarea frecventării cu regularitate şi conform programului de către acesta a cursurilor şcolare”, conform art. 118.

„Abandonul școlar reprezintă încetarea frecventării învățământului obligatoriu de către un beneficiar primar al educației, demonstrată prin absențe nemotivate care au condus la imposibilitatea finalizării a 2 ani școlari succesivi”, potrivit Legii Educației nr. 198/2023.

Citește și:
Când este considerat un elev în situație de abandon școlar sau risc de abandon școlar – clarificările Ministerului Educației din proiectul ROFUIP 2024
Timpul de școală din România – sub media OCDE, vacanțele elevilor români – printre cele mai mari, în condițiile în care „vacanțele extinse exacerbează inegalitățile educaționale” / Rezultatele la matematică sunt mult sub medie, în pofida unui număr semnificativ de ore de predare – Raport privind organizarea anului școlar în diverse țări

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Sindicatele FSLI cer sancționarea elevilor și părinților care postează filmulețe din timpul predării online. Simion Hăncescu: Profesorii, amenințați cu desfacerea contractului de muncă dacă nu predau online. Este un abuz

Acces la internet de mare viteză în școli, laptopuri, camere video pentru filmarea lecțiilor online și sancțiuni pentru elevii și părinții care „aduc grave prejudicii de imagine unor cadre didactie,…
Vezi articolul

Doar Parlamentul poate să creeze legislația primară pentru introducerea certificatului verde în Universități, cerută de rectori – ministrul Cîmpeanu / Rata vaccinării este și în rândul studenților sub media europeană

Doar Parlamentul poate să stabilească legislația primară necesară pentru ca certificatul verde digital să fie folosit pentru accesul în spațiile universitare, așa cum cere Consiliul Național al Rectorilor (CNR), a…
Vezi articolul