A scăzut rata de participare a copiilor în învățământul preșcolar între 4 și 6 ani, în 2022 – raport al Ministerului Educației

1.542 de vizualizări
Înscrierea la grădiniță 2025
Foto: Freepik.com
Datele Ministerului Educației și Cercetării arată că în anul 2022 a scăzut rata de participare a copiilor în învățământul preșcolar de vârste între 4 și 6 ani, cu 2,4 puncte procentuale față de anul anterior. Raportul privind starea învățământului preuniversitar în 2023-2024 prezintă datele pe anul 2022, date comparate la nivel european. Astfel, față de anul 2021, rata de participare a copiilor la învățământul preșcolar pentru această categorie de vârstă a fost mai redusă față de anul anterior, coborând până la 79,1%, în condițiile în care ținta europeană pentru 2020 era 95%.

Pentru anul 2022 se înregistrează o scădere semnificativă a valorii indicatorului de participare la educația preșcolară a copiilor cu vârsta cuprinsă între 4 ani și vârsta oficială de înscriere în învățământul primar obligatoriu, cu 2,4 p.p., față de anul anterior, ajungând la 79,1% de la 81,5% în 2021, arată raportul privind starea învățământului 2023-2024, care citează date Eurostat.

Potrivit Eurostat, acest indicator de participare la educația preșcolară a avut ca țintă, pentru anul 2020, valoarea de 95%.

Media UE privind acest indicator a fost de 95,1% în 2022. Valorile cele mai crescute s-au înregistrat în Portugalia, Luxemburg și Franța (100%). Țările cu cele mai reduse valori ale indicatorului sunt Slovacia (84,5%), Bulgaria (83%) și România (79,1%).

Sursa: Raport privind starea învățământului 2023-2024

„În perioada 2014-2017, România a înregistrat o creșterea semnificativă a acestui indicator european, de la 86,4%, până la valoarea de 89,9%. Cel mai probabil, coborârea vârstei de debut școlar la 6 ani a determinat o implicare mai activă a părinților în înscrierea copiilor la grădiniță”, notează raportul.

De precizat, din septembrie 2023, grupa mijlocie la grădiniță este obligatorie prin legea Educației, adică exact de la vârsta de 4-5 ani.

Informații de context

Cel mai nou raport al Comisiei Europene privind educația timpurie pe continent, publicat în ianuarie 2025, arată că România înregistrează printre cele mai scăzute rate ale participării copiilor la învățământul preșcolar, în Europa, atât la nivel de creșă, cât și la nivel de grădiniță. Iar România reușește, în cazul grădiniței, un regres față de acum un deceniu, în condițiile în care, la nivel UE, ratele de participare au crescut pentru ambele categorii de copii, iar multe țări au depășit țintele de participare stabilite pentru anul 2030.

  • Cel puțin 45% dintre copiii cu vârste de până la 4 ani să participe la educație timpurie
  • Cel puțin 96% dintre copiii cu vârste între 3 ani și vârsta la care începe învățământul primar obligatoriu să meargă la grădiniță.

Există, în plus, și o recomandare la nivel UE privind timpul petrecut de copii în mediu educațional, la acest nivel: cel puțin 25 de ore pe săptămână. Nici în acest caz România nu atinge pragul minim european.

Citește și:

RAPORT România înregistrează printre cele mai mici rate de participare la învățământul preșcolar din Europa, departe de țintele UE / Doar 1 din 8 copii cu vârste de până în 3 ani merge la creșă / La grădiniță merg mai puțini copii decât acum un deceniu, pe când în Europa participarea crește

2 comments
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Legea care prevede că în creșe pot merge copii de la 0 luni la 3 ani, promulgată de președintele Iohannis / La „grupa mare” vor putea fi și câte 20 de copii. Acreditarea este primită cadou de toate creșele existente de stat, particulare și confesionale, fără să mai treacă pe la ARACIP, la intrarea legii în vigoare

Preşedintele Klaus Iohannis a promulgat, joi, Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 100/2021 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 şi abrogarea unor acte normative…
Vezi articolul

Rolul resurselor pe care le oferă familia și al mediului școlar asupra performanței elevilor la matematică și științe, în cifre – studiu internațional TIMSS 2023 și datele pentru România / Disciplina în școală se corelează cu rezultatele mai bune ale elevilor în lume, dar nu și în cazul elevilor români

Rezultatele elevilor la matematică și științe sunt direct proporționale cu o serie de factori ce țin de viața familială și de comunitatea școlară, de la activitățile educaționale oferite acasă în…
Vezi articolul

Educația din România cu greu furnizează suficienți absolvenți care au competențele necesare dezvoltării adecvate a sectorului public și nu e suficient conectată la acesta – raport OCDE

Sistemul românesc de educație întâmpină greutăți în a furniza suficienți absolvenți care să aibă competențele necesare sectorului public, sector ce are nevoie de reforme majore inclusiv în învățământ, pentru a-și…
Vezi articolul

Anisie: Pregătim o Ordonanță de Urgență cu toate măsurile dacă situația epidemiologică impune desfășurarea în continuare a cursurilor în sistem online

Ministerul Educației pregătește o Ordonanță de urgență prin care se vor stabili măsurile pe care trebuie să le ia autoritățile când începe școala „dacă situația epidemiologică impune desfășurarea în continuare…
Vezi articolul