La un an de la prima zi în care școlile din România s-au închis, iar educația a trecut în mediul online, 40% dintre elevii din mediile defavorizate, majoritatea înscriși la școlile din mediul rural, nu au făcut școală online, avertizează World Vision România. Ca rezultat, elevii care nu au avut acces la internet au pierdut 24 de săptămâni de școală.
Elevii nu au făcut școală online din cauza problemelor financiare ale familiile lor, care nu le-au putut asigura un smartphone sau un calculator cu care să lucreze sau nu au avut conexiune la internet (spre exemplu 1 din 3 sate în care World Vision activează are zone cu semnal slab sau inexistent). De asemenea, alte motive sunt faptul că profesorii nu au fost pregătiți să predea și să-și examineze elevii online sau nu au avut un loc acasă unde să participe la lecțiile online.
Aproape o treime din absolvenții de clasa a VIII-a din comunitățile defavorizate nu s-au prezentat la Examenul de Evaluare Națională (cel mult 70% dintre elevii de clasa a VIII-a din cele mai vulnerabile comunități din mediul rural au participat la Evaluarea Națională). Riscul ca rata de abandon școlar să crească este unul foarte ridicat, în condițiile în care în România părăsirea timpurie a școlii este oricum la al treilea cel mai mare nivel din Europa.
„Această statistică ne dovedește că riscul ca rata de părăsire timpurie a școlii să crească este unul foarte mare, în condițiile în care în România abandonul școlar este oricum la al treilea cel mai mare nivel din Europa. Este important să nu-i uităm pe acești copii lăsați în urmă, să-i ajutăm să continue să învețe, iar programele dedicate lor sunt esențiale”, atrage atenția World Vision într-un comunicat de presă.
237.000 de elevi nu aveau acces la internet și 287.000 de elevi nu aveau echipamente pentru școala online
În plus, jumătate din elevii care au participat la examenul de Evaluare Națională anul trecut au obținut note sub 5 la matematică. Efectele pandemiei au fost resimțite inclusiv de familiile acestor copii. În vara anului trecut, 60% dintre părinți nu au lucrat, iar 50% dintre familii nu au avut alimente și produse de bază. În aceste condiții, nu mai poate surprinde faptul că 91% dintre toți copiii au fost afectați din punct de vedere psihologic și că mai bine de o cincime dintre copiii de la sat consideră că nu sunt niciodată sau sunt doar uneori fericiți.
„Acesta este tabloul general al învățământului din România: cu decalaje în creștere între învățământul de la oraș și cel din mediul rural, între cei care au și cei care nu au acces la resurse, decalaje care practic condamnă aproape un milion de copii la o bătălie pentru viitor în care pornesc cu șanse în minus. Și pe care o pot pierde dacă nu intervenim cât mai repede și cât mai adaptat nevoilor fiecărui copil”, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.
La începutul anului 2021, în continuare 237.000 de elevi nu aveau acces la internet și 287.000 de elevi nu aveau echipamente pentru școala online. După decizia de redeschidere a școlilor, peste 80% dintre profesori încă spun că au nevoie de formare în domeniul educației digitale, doi din trei profesori afirmă că este necesar un ghid standardizat pentru educație remedială, iar aproape jumătate dintre profesorii din mediul rural care au răspuns unui sondaj al Fundației World Vision România consideră că elevii lor au pierdut din materie în pandemie.
Sursă foto: World Vision