122 de ani de la nașterea lui René Magritte. Povestea din spatele fețelor acoperite cu giulgiu

969 de vizualizări
“Sărutul”, de Magritte / Foto: Alexandra Tănăsescu
René Magritte e poate cel mai cunoscut reprezentant al suprarealismului belgian. Dacă numele în sine nu trezește o amintire vizuală, poate sintagma „Ceci n’est pas une pipe” e ceva mai familiară. În spatele numelui cu mare rezonanță în lumea artistică s-a aflat, totuși, omul René Magritte, care s-a născut pe 21 noiembrie 1898.

Câteva dintre motivele care-i definesc stilul pictorului belgian sunt expresia unei traume pe care Magritte a trăit-o în copilărie: când avea doar 13 ani, mama sa, Regina Bertinchamps, se sinucide aruncându-se în râul Sambre, după multe luni de depresie.

Ultima imagine a mamei e cea care-l marchează pe tânărul René – chipul femeii era acoperit cu cămașa ei de noapte. Magritte nu a vorbit niciodată despre sinuciderea ei, dar operele sale sunt suficient de sugestive în acest sens.

Fie că asociază cuvintele unor obiecte cu care nu au nicio legătură, ca în „ La Clef des songes” (1935) sau le inserează în forme abstracte, ca în ”Le monde perdu” (1928), artistul urmărește același scop: să submineze concepția conform cărei cuvântul reprezintă cu adevărat conceptul pe care îl definește. În această serie de ”tablouri-alfabete” se încadrează și faimoasa ”La trahison des images” (1929) – „Ceci n’est pas une pipe”, după cum e mai bine cunoscută.

Citește articolul complet pe Cultura la Dubă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Portalul digital unic pentru toate instituțiile publice, descris de ministrul Cercetării: O singură aplicație, cu un singur cont, un singur user și o parolă / Cine dorește să-și echivaleze studiile „trebuie să meargă pe la cinci instituții diferite și trebuie să știe el care sunt acelea. Nu, abordarea este inversă”

Exemplul unui medic care dorește să-și echivaleze studiile din străinătate și trebuie „să meargă pe la cinci instituții diferite și trebuie să știe el care sunt acele cinci instituții” a…
Vezi articolul

Etica, anticorupția în școli, recuperarea pierderilor cauzate de pandemie și sprijin pentru formarea profesorilor – priorități ale Republicii Moldova, descrise de președintele Maia Sandu la summit-ul ONU dedicat educației

Probleme imediate, precum accesul la educație al copiilor refugiați din Ucraina, probleme de fond, precum nevoia întării formării profesorilor, dezvoltarea opțiunii de școală online și recuperarea pierderilor de învățare cauzate…
Vezi articolul