Manuale noi 2024 de la Editura Art Klett. La începutul fiecărei unități de învățare din manualul de matematică, de exemplu, elevul află răspunsul la eterna întrebare: „La ce îmi folosește asta?” / Profesorii și elevii câștigă timp pentru exersare (P)

2.351 de vizualizări
Începând din toamna 2024, elevii de clasa a VII-a vor învăța după manuale noi, aprobate în cadrul licitației organizate de Ministerul Educației. Editura Art Klett a obținut și anul acesta rezultate remarcabile la evaluarea calității științifice, ceea ce se explică prin faptul că echipa redacțională a fost în permanență în contact cu profesorii și cu elevii. Astfel, editura, care a publicat recent rezultatele unui amplu sondaj în rândul profesorilor (citește articol), a întrebat și viitori elevi de clasa a VII-a cum văd ei manualul ideal.
Cum ar trebui să fie un manual de Matematică, astfel încât să nu ți se mai pară grea?

Andrei (12 ani): Să fie folosit de profesori! Atunci când ni se predă o lecție nouă, aș vrea ca, în loc să copiez explicații de pe tablă sau să scriu după dictare, să urmăresc mai degrabă explicațiile din manual, care au scheme și ilustrații ajutătoare. Ne-ar rămâne timp să exersăm mai mult împreună cu profesorul și să înțelegem mai bine lecția.

Mihaela Preda, redactor coordonator, Editura Art Klett: Într-adevăr, după mulți ani în care manualele de Matematică pentru gimnaziu nu au fost adaptate nevoilor elevilor și profesorilor, consecința a fost reducerea la minimum a interacțiunii lor cu acest instrument esențial de predare. Dar lucrurile s-au schimbat: la Art Klett, ne-a preocupat utilitatea acestui instrument de lucru. Manualul de Matematică oferă numeroase exemple, comentarii și explicații într-un limbaj accesibil elevilor. E organizat, ușor de integrat în predare – elevii chiar câștigă timp pentru exersare.

În plus, la începutul fiecărei unități de învățare din manualul de Matematică, elevul află răspunsul la eterna întrebare: La ce îmi folosește asta? De exemplu, poate afla că numerele reale despre care urmează să învețe nu sunt doar niște noțiuni abstracte, incomode pentru elevi, ci le utilizăm cu toții zilnic: în statistici, în emisiunile sportive, în cărțile de bucate, atunci când vorbim despre măsuri, despre cantitățile de precipitații, distanțe sau despre volumul de benzină din rezervor.

Ce apreciază profesorii la manualele Art Klett de Matematică?

Mihaela Preda: Prin intermediul programului Consultanți în domeniul educației, Art Klett este singura editură din România care realizează sondaje în rândul cadrelor didactice, la nivel național. Iată ce apreciază profesorii la manualele noastre de Matematică: noțiunile teoretice foarte bine sistematizate și urmate de numeroase exemple, exercițiile rezolvate, numărul mare de aplicații ierarhizate ca dificultate, teste de autoevaluare pentru fiecare lecție, mai multe teme pentru portofoliu și probleme practice. (Sursa: sondaj Art Klett, 2024)

Aflați părerea unui coleg profesor despre manualul Art Klett de Matematică
Cum ar trebui să fie manualul ideal de Limba și literatura română?

Maria (12 ani): În primul rând, mi-aș dori ca teoria, mai ales gramatica, să aibă mai multe scheme, așa cum ne desenează doamna profesoară pe tablă ca să ne explice. Ne este mult mai ușor să înțelegem în felul acesta, pentru că ne ajută să gândim. În textele de literatură, îmi place să descopăr subiecte atractive pentru copiii de vârsta mea, dar mi se par interesante și textele despre copilăria din alte timpuri. E important cum arată paginile. Textele din manuale fiind din ce în ce mai lungi, ilustrațiile ne ajută să parcurgem totul mai ușor și cu plăcere.

Mădălina Vatcu, redactor, Editura Art Klett: Simplificarea și accesibilizarea de care elevii au nevoie, mai ales că programa de Limba și literatura română pentru clasa a VII-a chiar este consistentă, au constituit principala noastră provocare. E dificil să vrei să obții un manual cât mai limpede pentru copii, într-un număr limitat de pagini și totodată să te menții riguros științific! Ne-am asumat însă misiunea accesibilizării. Obiectivul general a fost să obținem un manual-prieten al elevilor, care să le propună subiecte de interes, alături de care să fie motivați să se dezvolte. Ne-am străduit să îndepărtăm orice i-ar putea bloca sau plictisi.

Desigur, firesc este ca toate manualele să inspire elevii, să insiste pe legăturile școlii cu viața reală. Probabil vârful de lance în ceea ce privește acest țel rămâne manualul de română, terenul cel mai potrivit pentru a cultiva respectul pentru cuvânt și sensibilitatea pentru frumos. Prin textele alese – și din autori contemporani, și din clasici –, prin temele abordate, am căutat să rămânem aproape de universul elevilor, să le înmulțim ocaziile de a înțelege și discerne lumea din jur, de a se descoperi. În numeroase lecții de gramatică, am sistematizat informațiile în tabele, cu scheme și întrebări, astfel încât elevilor să le fie mai simplu să asimileze temeinic informațiile.

Ce apreciază profesorii la manualele Art Klett de română?

Mădălina Vatcu: Sondajul realizat în rândul profesorilor a arătat că aceștia apreciază îndeosebi selecția de texte pe care o propunem în manualele Art Klett și exigența sistematizării chestiunilor de gramatică. Sunt invocate des ca atuuri și varietatea elementelor de interculturalitate, designul prietenos, numărul mare de exerciții, sugestiile de lectură interesante. Ne străduim să oferim de fiecare dată maximum de calitate atât pentru profesori, cât și pentru elevi. O confirmare pentru noi a fost inclusiv procesul de evaluare științifică de anul acesta: manualul Art Klett de Limba și literatura română a obținut 100 de puncte din 100 posibile! Ne bucură și ne motivează în misiunea pe care ne-am asumat-o, să-i susținem cu toate forțele pe elevi și pe profesori.

Aflați părerea unui coleg profesor despre manualul Art Klett de Limba și literatura română
Cum ar trebui să fie manualul ideal de Geografie și alte manuale de Științe

Robert (12 ani): Mi-ar plăcea ca manualele de științe să fie mai aerisite, fără așa multe descrieri îngrămădite pe pagini, care mă descurajează. Azi, copiii nu mai tocesc. Sunt suficiente câteva informații scrise, iar noi să lucrăm cu diagrame, hărți, pe care să le observăm, să gândim singuri și să extragem concluzii.

prof. dr. Ionuț Popa, redactor coordonator și autor de manuale și auxiliare de Geografie: În manualele din 2024, am schimbat modelul prin care se realizează predarea, învățarea și evaluarea cunoștințelor de geografie. În mod concret, am trecut de la geografia povestită, cu clasificări și sute de denumiri care trebuiau memorate, apoi reproduse la evaluări, la geografia descoperită, înțeleasă și apoi explicată chiar de către elevi.

Prin sarcini de lucru înțelept ghidate, elevul descoperă singur, pe hărți, în imagini, grafice, diagrame, activități multimedia statice, animate și interactive în manualul digital, realitatea geografică din jurul său. Astfel, el dobândește competențele specifice asumate prin programa școlară, iar ulterior este capabil să le aplice/exerseze în contexte noi, cu aplicabilitate în viața de zi cu zi.

Această abordare inovativă și originală ne-a adus, în anul 2017, o primă nominalizare pe lista scurtă a concursului internațional BELMA (Best European Learning Materials Award), cu geografia de clasa a IV-a, iar un an mai târziu, cu manualul de clasa a V-a și întregul set de auxiliare și materiale suport, am obținut medalia de bronz pentru grupa de vârstă 11-12 ani (lower secondary students), la același concurs. Ne mândrim că este primul și singurul premiu internațional obținut de o editură cu profil educațional din România.

Chimia, Fizica și Biologia sunt discipline de care copiii se apropie cu prudență de obicei

În cazul Fizicii, al Chimiei și, de ce nu, chiar al Biologiei, materii cu o imensă aplicabilitate în viața cotidiană a copiilor, importanța suportului grafic din manualul tipărit și, mai ales, a versiunii digitale este imensă! Manualele noastre digitale de Fizică și de Chimie conțin numeroase experimente filmate în laborator, astfel încât elevii să înțeleagă procesele și fenomenele după vizionarea unui filmuleț de două-trei minute. Profesorul nu mai trebuie să pregătească respectivele experimente pentru fiecare lecție, deși cel mai bine ar fi ca școlile și laboratoarele să aibă dotările necesare pentru a realiza aceste experimente live, însă știm bine că nu toate școlile au resursele necesare. Așa însă, beneficiind de suportul video digital, experimentele pot fi din nou prezente în predare. Astfel, credem noi, aceste discipline devin mai atractive pentru copii, pentru că înțeleg mult mai bine realitatea din jur.

Ce apreciază profesorii la manualele Art Klett de Științe

Ionuț Popa: Din sondajele pe care le-am realizat, rezultă că peste 60% dintre profesorii de geografie consideră că demersul didactic din manualele noastre este mai bun pentru elevii lor, pentru că îl pot adapta în funcție de nivelul clasei. În plus, 73,8% dintre profesorii care au participat la cercetare utilizează la clasă atât manualul digital, cât și pe cel tipărit și consideră că această abordare generează o predare mult mai eficientă. Geografia, dar și alte discipline din aria științelor, cum ar fi biologia, chimia, fizica, se pretează foarte bine la acest mod de predare integrată, print plus digital, numit în limbajul de specialitate „Blended Learning”.

Aflați părerea unui coleg profesor despre manualele Art Klett de Fizică și Biologie
Ce spun copiii despre manualele de Istorie și alte discipline Socio-Umane

Luca (13 ani): Mi-ar plăcea ca manualele să aibă mai multe proiecte, pentru că așa descopăr informații într-un mod relaxant, împreună cu alți colegi. Lecțiile din manual ar trebui să fie mai simple și cu scheme, ca să îmi dau seama unde pot să găsesc o informație.

Mihaela Preda: Manualul Art Klett de Istorie și cel de Educație socială propun numeroase oportunități de învățare în echipă prin sugestiile de proiecte, încurajează autonomia și spiritul de cooperare prin activități pe grupe, dezbateri, proiecte comune etc. Pentru a răspunde nevoii copiilor de a fi ghidați de scheme logice, autorii au optat pentru o structură de lecție în care textul informativ este dintr-o bucată, tocmai pentru ca elevii să-l poată parcurge liniar. Mai ales la istorie, ei trebuie să poată urmări ușor succesiunea cronologică a evenimentelor, relațiile cauzale dintre acestea. La finalul fiecărei unități de învățare există o schemă conceptuală care sintetizează noțiunile-cheie din cuprinsul acesteia.

Ce apreciază profesorii la manualele Art Klett de Științe socio-umane

Mihaela Preda: Din sondajele realizate de Editura Art Klett reiese că profesorii apreciază la manualele noastre informațiile mai bine structurate, numărul mai mare de aplicații centrate pe formarea de competențe, rubricile de gândire critică și, nu în ultimul rând, grafica.

Manualul școlar concret – element-cheie în legătura dintre elev, profesor și materia studiată – se apropie, așadar, prin portofoliul Editurii Art Klett, de ceea ce utilizatorii săi așteaptă și au nevoie. Faptul că profesorii, elevii și editorul s-au așezat la aceeași masă ne întărește încrederea că, în toamna aceasta, elevii de clasa a VII-a vor avea pe bănci cele mai bune manuale din ultimul timp.

Vă puteți convinge răsfoind manualele Editurii Art Klett pe http://www.manualedigitaleart.ro

1 comment
  1. romanii sunt ipocriti pretinzand ca tot ce fac (( ca) ; (ca)) vesticii este excelent. profesorii de facultate din Germania, vin cu foi si predau fara foi sint terminati… daca fac greseli , nu isi dau seama de greseala si apeleaza la foi, iar daca fac o demonstratie gresita si care este lunga, corecteza doar rezultatul. Dau exercitii gresite pentru a fi rezolvate…in orele de seminarii nu vine profesorul ci un student.. dintr un an mai mare. iar alti profesori nu fac exercitii stau efectiv si pierd vremea…zicand ca nu e treaba lor sa rezolve probleme.. 2 ore stau , asta i facultatea din germania.. iar scoala 1 – 12 e criticata de societatea nemteasca fiind considerata proasta…
    Romanii cred ca tot ce zboara se maninca.. si considera ca in Romania nu se face scoala…lipseste practica.. lucrul efectiv 8 ore intr o fabrica sau intr o firma..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii care și-au echivalat titlul de doctor cu gradul I, până la 30 iunie 2017, să beneficieze în continuare și de salariul aferent gradului I și de indemnizația de doctorat, cere Federația Sindicatelor „Spiru Haret” Avocatului Poporului, după ce Ministerul Educației a interzis cumulul de luna aceasta

Personalul didactic care, până la data de 30 iunie 2017 inclusiv, a obținut echivalarea titlului de doctor cu gradul didactic I, beneficiind atât de salariul aferent gradului I, cât și de…
Vezi articolul

Oana Moraru: Copiii care intră în grădinițe și clase primare cu probleme de atenție, vocabular sărac, logică dezorganizată, ies din școli și grădinițe tot cu probleme de atenție și de limbaj

“Cât progres se datorează creșterii și dezvoltării naturale? Cât progres vine odată cu programul educațional al școlii?”, scrie Oana Moraru, pedagog și fondator de școală privată, într-un text în care…
Vezi articolul