Elena Lasconi, președintele USR și candidatul formațiunii la prezidențiale: Vreau o reformă a întregului sistem de educație. Deciziile să nu mai fie luate la minister, la București, sau la inspectorate, ci la școală, consiliile de administrație să decidă asupra modului de predare

1.090 de vizualizări
Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Într-o scurtă declarație pentru Edupedu.ro, Elena Lasconi, noul președinte al USR și candidatul desemnat pentru alegerile prezidențiale din toamnă, a vorbit despre viziunea sa asupra educației din România și nevoia urgentă de reformă. Elena Lasconi a fost desemnată sâmbătă candidatul USR la Președinție cu 94% din voturile la congres, potrivit G4Media.ro.

Elena Lasconi propune descentralizarea deciziilor către nivelul școlilor și desființarea inspectoratelor. Ea argumentează că deciziile centralizate împiedică accesul la fonduri europene și proiecte locale: „Vreau o programă mai suplă, un trunchi comun minim și o curriculă decisă mai mult la nivelul școlii”, explică ea, subliniind necesitatea ca școlile să fie adaptate specificului local și să aibă flexibilitatea de a inova și experimenta.

Elena Lasconi atrage atenția că simpla creștere a finanțării nu va rezolva problemele educației dacă nu se face o reformă profundă a sistemului. „Banii mai mulți nu vor rezolva problema… Putem crește debitul apei, dar cel mai bine ar fi să astupăm găurile. Asta înseamnă de fapt reformă”, afirmă ea

În prezent, Elena Lasconi lucrează la formarea unei echipe de consilieri pe educație, după cum declară, și anunță că ușile USR din deschise pentru cei care împărtășesc viziunea sa asupra reformei educaționale.

Candidata USR pentru prezidențiale consideră că nu trebuie adăugate noi materii la Evaluarea Națională, ci întregul sistem de învățământ trebuie reformat. „Elevii români petrec cel mai mare număr de ore la școală din toată UE, dar suntem campioni la analfabetism funcțional”, a declarat Lasconi.

În context, potrivit datelor OCDE din două rapoarte recente – Educationa At a Glance 2023 și PISA 2022 reiese, pe de o parte, că „în România se predau, în școala primară și gimnaziu, mai multe ore decât în celelalte țări central și est-europene, dar și decât în Germania, Austria, Italia, Finlanda și Suedia, dar mai puțin decât în majoritatea țărilor vest-europene“, și că în România, dintre statele Uniunii Europene participante la testarea internațională PISA 2022, procentul elevilor de 15 ani care nu trec peste nivelul 2 de competențe de lectură, competențe matematice și competențe de științe este cel mai mare după Bulgaria. Nivelul 2 este considerat pragul sub care putem vorbi despre analfabetism funcțional – elevii nu au capacitatea de a folosi cunoștințele pe care le au sau pe care ar trebui să le aibă în viața de zi cu zi, în situații reale.

Redăm răspunsurile integrale ale Elenei Lasconi:

Edupedu.ro: Sunteti noul președinte al partidului parlamentar USR și ați fost aleasă în timp ce elevii trec prin prima examinare cu miză, Evaluarea Națională care și în 2024 se susține la două materii: română și matematică. După ce sindicatele au propus anul trecut ca elevii să fie testați la final de clasa a VIII-a și la științe, și la limbă străină, și la informatică, ieri un director de școală a făcut apel public la schimbarea evaluării naționale prin introducerea examinării la mai multe discipline, inclusiv la științe. Care este opinia dvs?

Elena Lasconi: „În primul rând cred că educația are mare nevoie de reformă. Punctul esențial al reformei nu cred că ar trebui să fie materiile la care se dau examene, ci întregul sistem de învățământ.

E la fel ca atunci când politicienii mai votează o materie în plus în parlament care se adaugă la programa școlară crezând că așa vor învăța elevii mai bine. Elevii români petrec cel mai mare număr de ore la școală din toată UE. Acest lucru nu se traduce în rezultate mai bune. Suntem campioni la analfabetism funcțional și pe penultimul loc în ceea ce privește rezultatele la testele PISA”.

Edupedu.ro: Aveți în vedere propunerea de modificări în educație? Dacă da, care sunt principalele direcții pe care le atacați?

Elena Lasconi: „Da. Eu vreau o reformă a întregului sistem de educație. Deciziile să nu mai fie luate la minister, la București, sau la inspectorate, ci mai aproape de școală.

Vreau o reformă pe model finlandez. În Finlanda, educația mergea prost până au desființat inspectoratele și au mutat puterea la nivelul școlilor. Acum este un etalon.

Ca primar, am văzut ce înseamnă să ai decizia centralizată la inspectorat atunci când a trebuit să accesăm fonduri europene pentru autobuze școlare. Proiectul a eșuat. Însă astăzi le-am fi avut cumpărate pe bani europeni, dacă s-ar fi ocupat primăria sau școlile. Am stat la mâna inspectoratului județean și școlile au pierdut.

Îmi doresc o programă mai suplă pentru copii, un trunchi comun minim și o curricula decisă mai mult la nivelul școlii, iar consiliile de administrație ale școlilor să aibă puterea de decizie asupra modului de predare, a felului cum se dau note etc. Nu poți folosi același șablon peste tot în țară. Spun asta pentru că, de exemplu, județul Prahova are mai degrabă un profil industrial, pe când Ialomița e mai degrabă agricol. Ce încerc să spun e că este nevoie de o cuplare a școlii cu specificul local, iar școlile trebuie să aibă flexibilitatea să experimenteze, să inoveze, să creeze parteneriate și să pregătească copiii pentru viața reală”.

Edupedu.ro: Este educația printre domeniile de interes pt dvs, ca președinte de partid? Cu cine veți face echipă, cu cine vă sfătuiți în acest domeniu (sau construiți de acum încolo echipa de consilieri pe educație)?

Elena Lasconi: „Desigur, am spus-o de nenumărate ori. Investiția în copiii noștri înseamnă până la urmă că vom avea o Românie în care ei să poată să crească frumos și să își clădească un viitor.

Urmează să formez această echipă. Ușa USR este deschisă pentru toți cei care împărtășesc aceste idei de reformă reală a sistemului.

Vreau să fie clar un lucru. Banii mai mulți nu vor rezolva problema. Veți auzi soluția asta magică de la politicieni care de fapt nu vor să schimbe nimic. Putem aloca și bani mai mulți pentru învățământ, însă dacă nu reformăm sistemul din temelii nu vom avea o rezultate mai bune. E ca și cum umplem o găleată plină cu găuri. Putem crește debitul apei, dar cel mai bine ar fi să astupăm găurile. Asta înseamnă de fapt reformă”.

Cine este Elena Lasconi

Elena Lasconi (52 de ani) a câștigat săptămâna aceasta alegerile interne din USR pentru funcția de președinte al partidului cu peste 68% din voturile exprimate. Ea a devenit o figură publică în calitate de jurnalist la ProTV. A intrat în USR și a câștigat alegerile pentru primăria Câmpulung-Muscel (Argeș) în 2020, fiind reconfirmată în funcție și la alegerile din 2024 cu curca 70% din opțiunile celor prezenți la vot.

Elena Lasconi s-a născut în Hațeg și este de profesie economist (absolventă de ASE). Ea și-a construit cariera în domeniul jurnalismului: a lucrat aproape 25 de ani la ProTV ca reporter, realizator și moderator TV, dar și ca director de vânzări. Ea a fost implicată ca activist în mai multe cauze umanitare și a câștigat și o ediție a concursului MasterChef – Proba Celebrității.


4 comments
  1. Reforma in sistemul de invatamant ar trebui sa inceapa cu eliminarea materiilor de umplutura, care de la an la an s-au tot inmultit, favorizand crearea unor locuri de munca, dar defavorizand elevii, aglomerandu-i inutil.
    Toti profesorii sa fie evaluati in functie de performantele elevilor ( nu neaparat sa fie toti de 10, ci, daca un elev a fost anul trecut de 5, iar anul acesta este de 6, inseamna ca profesorul si-a facut datoria, straduindu-se sa-l invete ). Este o realitate ca f multi profesori vin la ore, doar pt a face act de prezenta.
    Va fi un haos general, daca hotararile vor fi luate la nivelul fiecarei scoli. Hotararile sa fie luate la nivelul ministerului de catre oameni care cunosc bine sistemul de educatie, nu pusi acolo, politic. Inspectoratele, mai mult complica lucrurile, decat sa ajute la rezolvarea lor.

  2. Deși ideea pare bună ar ingropa definiv educația.

    Dacă în marile orașe si in urbanul mic in CA urile din școli sunt oameni cat de cât școliți în rural este dezastru ( oameni fără studii, semianalfabeți, politruci ai primăriei sau CL) care nici măcar nu înțeleg ordinea de zi dar votează la ordin politic.
    Si aceștia formează cele ⅔ majoritare ale CA.

    Ar fi sfârșitul definitiv.

    A! Ca se dorește o anumită autonomie pe anumite subiecte sau teme locale asta e cu totul altceva dar si aceasta va fi utilă doar pt UAT urile bogate.

    Restul, fără finanțare, vor continua să viseze frumos sau urât, după caz!

  3. Felicitări stimată doamnă!Sper să se schimbe în bine
    multe din învățământ ❤️♥️👍

  4. Da, este nevoie de o anumita predictibilitate, pe care, ministerul, cu interminabilele legi si OUG de pe o zi pe alta, nu o ofera. Insa, a lasa la mana CA, de cele mai multe ori compus din semianalfabeti si cu studii medii sau doar obligatorii, este o mare prostie. Stiti cine face parte dintr-un CA? Ponderea nestiutorilor intr-ale educatiei este cu mult mai mare decat cea a cadrelor didactice. Plus ca CA taie si spanzura cum cere directorul pus politic. CA da aviz la angajari, la pretransferuri, la calificativul anual. Parinti cu studii gimnaziale, reprezentanti locali sau comerciali locali cu studii obligatorii spre medii…Asta vreti cu adevarat? Astfel de oameni sa-mi spuna mie ce si in ce fel sa ptedau?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Transport gratuit pentru elevi

BREAKING Sindicatele profesorilor propun reintroducerea exmatriculării elevilor în lege, plus detenție școlară și amenzi pentru părinți. Nota la purtare să fie luată în calcul la admiterea la liceu sau BAC – document

Președintele Federației Sindicatelor din Educație (FSE) ”Spiru Haret”, Marius Nistor a propus mai multe sancțiuni pentru elevi în cazul unor abateri disciplinare, în contextul incidentelor grave din ultima săptămână petrecute…
Vezi articolul

Monica Anisie anunță noi materii opționale: la clasele a III-a și a IV-a disciplina “Eu și scena”, la clasele a VI-a și a VII-a materia “Teatrul și noi”, iar la clasele a X-a și a XI-a “Laboratorul de teatru”

Ministrul Educației, Monica Anisie, anunță că a aprobat prin ordin de ministru noi materii opționale, în învățămîntul preuniversitar. La clasele a III-a și a IV-a, elevii vor putea studia disciplina…
Vezi articolul