Csaba Asztalos, președintele CNCD: Examenele de limbă română trebuie menținute la elevii maghiari. Dar predarea este falimentară

2.277 de vizualizări
Csaba Asztalos / Foto: Facebook.com
Predarea Limbii române la elevii minoritari este falimentară, așa cum este realizată în prezent, a declarat Csaba Asztalos pentru Edupedu.ro. Președintele Consiliului pentru Combaterea Discriminării a afirmat că nu este de acord cu scoaterea examenului de limbă română pentru elevii maghiari, cum a propus Partidul Popular Maghiar. “Eu nu sunt de acord cu această propunere. Consider, însă, că actualul sistem de predare a Limbii și literaturii române la elevii cu limbă maternă minoritară trebuie să sufere modificări radicale, prin care să se urmărească însușirea competitivă a limbii oficiale a statului de către acești elevi”, a declarat pentru Edupedu.ro șeful CNCD.
  • Partidul Popular Maghiar a anunțat joi că inițiază un proiect de modificare a legii educației, astfel încât să nu mai fie obligatoriu examenul de limbă română pentru elevii maghiari.
  • PPM susține că elevii care aparțin minorităților naționale sunt discriminați, prin obligația de a susține un examen suplimentar în comparație cu elevii români, transmite Szekelyhon.ro. Examenul suplimentar la care se referă PPM este proba de limba română pe care elevii trebuie să o susțină, pe lângă proba de limbă maternă, la Evaluarea de la finalul clasei a VI-a, la Evaluare Națională de la clasa a VIII-a și la Bacalaureat. Detalii aici

Contactat de Edupedu.ro, Csaba Asztalos, președintele Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), a declarat că nu este de acord cu eliminarea examenului de limbă română pentru elevii maghiari. Oficialul a avertizat, însă, că “actualul sistem este unul falimentar, care are efecte discriminatorii asupra elevilor care aparțin minorităților naționale pentru că nu le oferă instrumentele necesare pentru a-și însuși limba oficială a statului la un nivel competitiv, ceea ce conduce la dezavantaje pe piața muncii, respectiv la accesul la o educație superioară.

Examenele, inclusiv cele de Bacalaureat, trebuie menținute, dar curricula de examen trebuie adaptată curriculei și realităților elevului minoritar. În prezent, copilul din minoritate dă același examen de limbă română ca elevii pentru care româna este limba nativă“, a afirmat pentru Edupedu.ro președintele CNCD.

Cred că o politică publică ar trebui să susțină bugetat programe de schimburi de elevi, astfel încât copilul maghiar să se poată deplasa într-o școală dintr-o zonă în care se vorbește româna și unde să aibă posibilitatea să exerseze limba română. Deci clase maghiare din Secuime merg o săptămână în Craiova sau în Oltenia, iar elevii de acolo merg în Harghita. Dar ar trebui să existe un program de schimb de clase bugetat, pentru ca să se creeze acele condiții care să îi permită minoritarului să își exerseze limba română cât mai des. Să existe tabere de limbă română, proiecte pe zona de bibliotecă, care să asigure și cărți din literatura universală modernă, actuală, în limba română, de exemplu Harry Potter în limba română. E nevoie de cărți care să corespundă interesului copilului român din vremurile noastre, care e atras mult mai mult de Harry Potter, decât de Moara cu noroc“, a declarat Csaba Asztalos pentru Edupedu.ro.

Oficialul a atras atenția că “trebuie să se schimbe optica predării limbii române către minoritar, astfel încât copilul să nu se sperie de limba majorității; limba română să nu fie pentru elevul maghiar un coșmar și o sperietoare“.

Elevul minoritar “se simte vulnerabil, îi este frică de examenul de limba română și această stare generează o stare de repulsie față de majoritar și o tensiune la nivelul copilului maghiar. Statistic, se vede că rezultatele sunt mult mai slabe la clasele cu predare în limba maghiară, ceea ce conduce la o anumita izolare a copiilor maghiari față de români și viceversa. Avem de-a face și cu frustrare, mai departe la integrarea elevului în societate, dar și cu o serie de complexe de inferioritate și inegalități, pentru că nu se asigură toate condițiile de însușire limbii române. Ceea ce nu înseamnă că nu există și o responsabilitate a comunității maghiare care să transmită că e importantă însușirea limbii române, și o responsabilitate a școlii, și a familiei, dar există acest sistem care este falimentar“, a declarat Csaba Asztalos pentru Edupedu.ro.

Șeful Consiliului pentru Combaterea Discriminării susține că foarte mulți etnici maghiari “pierd în evoluția în carieră, pentru că nu vorbesc limba română. Există cercetări care arată că inclusiv pe piața muncii minoritarul care nu vorbește competitiv limba română pierde, are venituri mai mici. E o necesitate ca minoritarul să vorbească limba română, dar pentru asta trebuie schimbat modul de predare, printr-o politică publică coerentă, care să asigure dreptul de a învăța limba oficială a statului și pentru minoritarul maghiar, astfel încât să evităm aceste dispute istorice între limba maghiară și limba română“.

Această politică publică ar trebui să pornească de la realitatea că elevii aparținând minorităților naționale abordează limba oficială a statului de pe altă poziție decât limba nativă; ca atare, trebuie adaptată curricula pe întreg procesul de învățământ, nu doar până în clasa a VIII-a“, a afirmat Asztalos.

În ceea ce privește inițiativa legislativă a Partidului Popular Maghiar de eliminare a examenelor de limbă română la elevii maghiari, Csaba Asztalos a declarat pentru Edupedu.ro că “ar fi contraproductivă o astfel de măsură. Astfel de inițiative nasc reacții negative din partea majorității, hrănesc stereotipuri și prejudecăți ale majorității față de minoritatea maghiară“.

PPM a anunțat că vrea să modifice și Ordonanța ce reglementează funcționarea CNCD, pentru scurtarea termenelor de soluționare a plângerilor și prin eliminarea unei căi de atac împotriva hotărârilor CNCD. “Este neconstituțional: două cai de atac trebuie să existe la orice act administrativ. Iar la termenul de soluționare a plângerilor, totul depinde de rersursele pe care instituția le are la dispoziție. Dacă statul asigură resursele umane, termenul se reduce. E o problemă reală, lucrăm și încercăm să avem termene cât mai reduse”, a declarat Asztalos.

Acesta a precizat că CNCD are un total de 66 de angajați, aici incluzând toate departamentele, la 800 de plângeri pe an și 3.000 de puncte de vedere depuse la instanță.

Citește și:

 


6 comments
  1. Sunt de acord cu predarea limbii române în școlile maghiare deoarece statul în care locuiește această populație se numește Romania! Am mers într-un magazin în județul Mureș și vânzătoarea m-a întrebat la casă (câte produse sunt într-un coșlig) în maghiară, iar eu i-am răspuns în engleză, crezând că poate știe engleză! Să ținem la limba română -,,Limba noastră – i o comoară… ” pentru că țara – i România, iar pe piața muncii pot apărea unele,, dezechilibre ”!!!!

  2. Fără supărare, discriminarea se face față de români. Ești în Romania trebuie sa știi limba română, punct ! Sa luăm exemplu America, cum ar fi daca fiecare minoritate ar învăța în limba lor? Ești acolo, ești cetățean și te supui. La fel și la noi, prima data, ar trebui sa se învețe limba română, fiindcă aceasta este limba oficială. Daca ei doresc ca pe lângă să facă și maghiară, foarte bine. Eu sunt din vest, conviețuim aici cu frații noștri maghiari, sunt membri activi în societate, vorbesc româna, ne respectăm și ajutam unii pe alții, fiindca toți suntem români! Așa și ei, nu sunt o enclava! Asta deja e pur și simplu bătaie de joc.

  3. Absolut de acord cu cele spuse de domnul Asztalos. De asemenea as atrage atentia autorului acestui articol interviu ca, corect se scrie Secuime, cu majuscule, ca Oltenia sau Tara Motilor.

  4. S-au prins intre timp ca au facut o greseala. In fapt, nici nu mai e vorba propriu-zis de greseli, ci de-o neglijenta si-o nepasare criminala, din partea ministerului educatiei, insa mai intai si mai intai din partea udmr, pentru ca ei sunt cei care ar reprezenta, zice-se, interesele minoritatii maghiare. Insa acesti udmristi nesimtiti si hoti ca si psdistii nostri, simt dureri fix la basca despre adevaratele nevoi ale maghiarilor. De 30 de ani ar fi trebuit sa existe manuale de romana bilingve, asa cum exista in Belgia, unde sunt doua limbi : franceza si olandeza(flamanda). La ministerul educatiei nesimtirea si habarnismul este pentru toti elevii, si romani si de alte nationalitati, insa udmr, cel putin teoretic, ar fi trebuit sa faca tot ce pot pentru cetatenii de etnie maghiara. Dar ei nu sunt la guvernare pentru a-i reprezenta pe maghiari, ei sunt acolo ca sa hoteasca intr-o nesimtire, si ca sa reprezinte interesele lui viktor orban in Romania, nu ale maghiarilor cetateni romani.

  5. Dupa cate stiu, maghiarii au protestat cand au fost numiti profesori absolventi de Limba romana la Universitate, ca sa predea limba romana in scolile maghiare. Au vrut ca maghiarii sa predea limba romana. Acum aveti ce ati cerut!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Agenția Internațională pentru Energie Atomică a pierdut legătura cu sistemele de monitorizare a deșeurilor radioactive de la Cernobîl / Personalul de la centrala nucleară dezafectată nu a mai părăsit posturile de peste 2 săptămâni

Sistemele de monitorizare a materialului nuclear de la instalațiile de deșeuri radioactive ale centralei Cernobîl, care a căzut în mâinile rușilor luna trecută, au încetat să transmită date către organul…
Vezi articolul

Profesorul Cătălin Ciupală, despre subiectele la Matematică, simulare BAC 2024: Ar trebui să se schimbe paradigma de a face subiectele. Nu-ți trebuie foarte multă imaginație ca să iei cinciul

Profesorul Cătălin Ciupală a declarat pentru Edupedu.ro, referitor la subiectele la Matematică, simulare BAC 2024, că ar trebui să se schimbe paradigma de a face subiectele: „Ele sunt făcute astfel…
Vezi articolul