Cinci „trucuri” pentru evitarea greșelilor la examene, de la profesorul de matematică Flavian Georgescu

24.231 de vizualizări
Foto: National FM
Cele cinci sfaturi de la profesorul Flavian Georgescu au fost oferite elevilor în rubrica „Sfatul profesorului” pe care acesta o realizează la postul de radio Național FM. Coordonator al lotutului de olimpici de la Liceul Teoretic Internațional de Informatică București, fost olimpic la rândul său, profesorul de Matematică Flavian Georgescu i-a sfătuit pe tineri să folosească aceste „trucuri” la toate examenele ce vor urma pentru că le vor „optimiza mult șansele de a obține o notă mai mare și de a nu pierde puncte pe greșeli puerile”.

Profesorul se adresează în special celor care se confruntă frecvent cu greșeli aparent banale și pierd puncte importante. Soluțiile sale sunt foarte practice, tocmai pentru ca tinerii să evite aceste capcane comune.

Profesorul Georgescu subliniază că aceste trucuri, deși utile, nu pot înlocui pregătirea temeinică și consecventă. „Munca asiduă și dedicarea timpului pentru învățare sunt fundamentale pentru obținerea unor note mari la examene”, concluzionează el.

Cu acordul autorului, redăm sfaturile profesorului Flavian Georgescu:

„Deseori aud elevii cum se plâng după examene că au făcut greșeli stupide, că nu au fost atenți la anumite cerințe sau că puteau obține o notă mai mare, dar din diverse motive, nu au reușit. De aceea, astăzi voi oferi elevilor cinci trucuri extrem de importante pe care îi sfătuiesc să le utilizeze la toate examenele ce vor urma. Acestea vor optimiza mult șansele de a obține o notă mai mare și de a nu pierde puncte pe greșeli puerile.

Primul sfat: citiți de la începutul probei toate subiectele, toate întrebările.  În primele 5-10 minute este extrem de important să parcurgeți în întregime cerințele și abia după aceea să demarați efectiv la soluționarea lor. De ce? Pentru că subconștientul vostru va prelua informațiile tuturor subiectelor și în momentul în care ajungeți să rezolvați o cerință, poate peste o oră, peste două ore, veți avea senzația că începeți să lucrați la ceva la care deja v-ați mai gândit și parcă începeți o cursă de atletism cu doi pași înaintea tuturor adversarilor. Asta face subconștientul. Lucrează pentru voi și atunci când în mod rațional vă gândiți la alte probleme. Un alt mare avantaj al acestei tehnici este că nivelul de anxietate din timpul probei va scădea. De ce? Pentru că un factor important de stres pentru elevi este aflarea subiectelor. Haideți să le aflăm cât mai repede, în primele minute din timpul probei. 

Al doilea sfat: în momentul în care ați rezolvat un subiect, imediat redactați-l pe curat. Nu așteptați să transcrieți totul la finalul probei. Există posibilitatea să uitați cum l-ați rezolvat sau să vă dați seama că ați greșit. Ar fi o întâmplare total de nedorit, pentru că, efectiv, dacă realizați acest lucru în ultimele minute din examen, nu mai aveți timp pentru soluționarea unei probleme pe care poate chiar ați fi știut să o rezolvați. Așadar, ați rezolvat un subiect, verificați că e corect, că nu v-ați grăbit și imediat îl treceți pe curat.

Al treilea sfat: vă rog, verificați cel puțin o dată toată lucrarea. Alocați-vă timp pentru această operațiune. Este extrem de important. Indiferent de cât de siguri suntem pe noi și oricât de bine am fi pregătiți, ni se întâmplă foarte des să avem scăpări, din grabă, de emoții, este firesc să nu percepem anumite greșeli în timp ce scriem. Imaginați-vă acum că aveți de redactat în Word un document de 4 pagini. Care sunt șansele să nu faceți nicio greșeală din prima? Să nu dați delete niciunei litere? Extrem de mici. Așa este și la un examen. Dacă nu revizuiți toată lucrarea la sfârșitul probei, este foarte probabil să rămână mici greșeli pe foaie, dar care costă puncte prețioase. Încă ceva, această verificare a tezei nu se face oricum și oricând. Lăsați câteva minute distanță între rezolvarea unui subiect și revizuirea redactării lui, pentru că e foarte posibil ca atunci când avem o idee greșită în cap, tocmai pentru că ni se pare corectă, să nu îi putem percepe eroarea. Dacă lăsăm verificarea pe mai târziu, timp în care ne concentrăm atenția la alte subiecte, vom vedea că atunci când revenim la problema cu pricina, observăm ce am scris cu alți ochi, dintr-o altă perspectivă.

Încă o chestiune: nu faceți verificarea acesta doar ca pe o trecere în revistă a tezei, citind ce ați scris așa, în diagonală. Revizuiți teza ca și cum ați corecta lucrarea unui dușman, ca și cum nu vă lăsați până nu îi găsiți o greșeală sau un nod în papură. Aceasta trebuie să fie atitudinea voastră, pentru că scopul este efectiv să găsiți greșelile voi, să le îndreptați voi, nu să le descopere profesorii evaluatori și să vi se scadă, în consecință, nota. Ba mai mult, dacă timpul vă permite, revizuiți și de două, de trei ori toată lucrarea. Greșelile bine ascunse, nu se văd rapid. 

Al patrulea sfat: nu părăsiți sala de examen înainte de terminarea timpului de lucru! Observ la mulți elevi mândria de a arăta că au terminat proba înaintea altora. De asemenea, mulți elevi consideră că efectiv nu mai au ce face pentru că ce au știut au știut ce nu nu. Dragii mei, nu faceți asta! De cele mai multe ori vă veți da seama că ați omis ceva sau că dacă mai stăteați, vă mai venea o idee. Credeți-mă că aveți ce face până la finalul examenului. Vă revizuiți lucrarea o dată, de două ori, de zece ori. Sau dacă nu ați terminat, poate vă vine ideea atunci când nici nu vă așteptați. Așadar, nu plecați din sală înainte să se termine timpul de lucru. Vă autosabotați! Notarea voastră este legată strict de ce este scris pe teză, niciun corector nu va ști și nu va fi interesat de timpul petrecut de voi pentru a redacta lucrarea. 

Al cincilea truc: cum faceți față unui blocaj mental în timpul unui examen? Dragii mei, dacă vă gândiți la o problemă de jumătate de oră, de o oră și simțiți că trebuie să iasă, dar v-ați împotmolit, e ceva ce nu merge, parcă tot nu o scoateți la capăt, atunci treceți la alt subiect. Știu că este frustrant să lăsați ceva nefinalizat, dar acela este un blocaj. Deblocarea unui astfel de episod se face tocmai gândindu-ne la altceva. Imaginați-vă, de exemplu, că vreți să scăpați de o tristețe, că vreți să uitați că Ionel v-a supărat. Dacă abordarea va fi „nu vreau să mă mai gândesc la Ionel, nu vreau să îl mai văd pe Ionel“, fix pe Ionel îl văd în fața ochilor. Dar cum fac să nu îl mai văd pe Ionel? Mă gândesc la Gigel. Și atunci automat dispare Ionel. Așa și cu blocajele. Nu iese deloc problema 1, asta e, treceți la problema 2 și veți observa că în mod miraculos, peste o jumătate de oră când reveniți la prima problemă, veți avea surpriza că vedeți lucrurile mult mai limpede și rezolvați cerința. 

Dragii mei, acestea sunt câteva lucruri de bază, extrem de importante, pe care elevii de obicei le ignoră, dar care cresc exponențial șansele obținerii unor rezultate mai bune la examene. Însă, nu uitați, înainte de orice, esențial este să vă pregătiți consistent pentru fiecare examen. Această pregătire se face prin muncă asiduă și prin timp dedicat învățării. Nu există niciun truc și nicio minune care să ne scape de esența obținerii unei note mari: învățatul temeinic și consistent”. 

Citește și:

Flavian Georgescu, profesor de Matematică: Este inadmisibil ca în toți cei 4 ani de gimnaziu sau liceu să ne focusăm asupra tematicilor examenelor de evaluare națională sau de bacalaureat, algoritmic, fără a înțelege ce se află în spatele acestor probleme / Asta nu este Matematică! Asta este toceală și este tocmai opusul a ceea ce dorește disciplina Matematică pentru copii

4 comments
  1. pe cand dragii nostri profesori ii vor invata pe elevi trucuri ca sa inteleaga materia si nu sa mermeleasca raspunsul corect pt a lua nota dorita?
    mi se pare un fel de speculare, dar na, noi peste tot fentam si speculam inteligenta si munca in loc sa o practicam corect si sa ne asumam atunci cand gresim sau avem esecuri.

  2. >> subconștientul vostru va prelua informațiile tuturor subiectelor
    Wow. Banuiesc ca domnul profesor l-a citit pe Freud din scoarta in scoarta :)). Deci subsonstientul e un fel de burete procesator de informatii :)).

    1. …nu doar că l-a citit, dar a si performat la înalt nivel! Așadar spune ce Știe și Știe ce spune.
      Însă noi ceilalti (inclusiv ironicii comentatori) ne naștem ignoranți și murim PERPLECSI.. ;))(să fiu iertat).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorul Cătălin Ciupală: Mă îngrijorează copiii care iau note sub 5 sau sub 4. Arată nu doar analfabetism funcțional. S-ar putea ca o parte dintre ei nici să nu fi înțeles ce trebuie să facă / De 10 ani nu a fost alimentat sistemul cu profesori de calitate

„Mă îngrijorează foarte mult copiii care iau note sub 5 sau sub 4, acei 20% care n-au putut să facă calcule de clasa a II-a. Arată nu doar un analfabetism…
Vezi articolul

Andronescu 2009-2019. Când a desființat Școlile de Arte și Meserii: “liceele tehnologice sunt mai bine pregătite”. Când a văzut rezultatele la BAC 2019: “îi trimitem să învețe o meserie, pentru că nu ne naștem egali”

Anul acesta “îi trimitem pe cei care poate au mai puține abilități teoretice spre a învăța o meserie”, susține ministrul Educației despre absolvenții clasei a VIII-a care acum susțin Admiterea…
Vezi articolul

Franța: Au început probele scrise de la Bacalaureat. Elevii din ultimul an de liceu susțin examene la ”specialități”, două materii alese de ei, care contează o treime din nota finală

Zile de foc pentru elevii din ultimul an de liceu din Franța. Prima generație pentru care se aplică, respectând calendarul oficial, reforma Bacalaureatului inițiată de fostul ministru al Educației, Jean-Michel…
Vezi articolul